Episode 6: Har alle plutselig blitt helseeksperter?

I denne episoden av «Fremtidens Helse» er Hans-Petter Nygård-Hansen, blogger og digitalekspert, samt Henrik Nilssen Dale, ansvarlig for sosiale medier i Roche Norge, med for å diskutere sosiale medier og mediebildet generelt under koronakrisen.

I podkastserien «Fremtidens helse» har programleder Hans Christian Hansson med seg aktuelle gjester for å snakke om helsepolitikk, muligheter og utfordringer, forskning og utvikling – og ikke minst hvordan pasientenes helsetjeneste kan se ut i morgen.

I denne episoden er Hans-Petter Nygård-Hansen, blogger og digitalekspert, samt Henrik Nilssen Dale, ansvarlig for sosiale medier i Roche Norge, med og diskuterer alt innholdet om koronasituasjonen som både tradisjonelle medier og sosiale medier flommer over av, og om det vi ser og hører er til å stole på.

-  Jeg gjorde et oppslag i Retriever og fikk 50 000 treff på saker om korona i de tradisjonelle mediene. I tillegg kommer da alt som deles i sosiale medier og alle andre som skriver om koronakrisen i en eller annen forstand. Og nå er vi fremdeles ikke så langt inne i krisen så omfanget er enormt, sier Nygård-Hansen.

Han ser også at andelen falske og upresise nyheter øker.

- Det blir stadig mer av det. Det er også mange dimensjoner av «falsk». En ting er de som tror at jorda er flat og at 5G er bakenforliggende for koronakrisen og snakker om en ny verdensorden. I tillegg er det falske nyheter som de som tilbyr vaksiner og selvfølgelig de som er vaksinemotstandere. Den andelen av nyheter blir bare større og større, sier han.

Sosiale medier får frem det beste i oss i mange situasjoner, men det får også frem det verste i oss. Nygård Hansen sier vi nok bare har sett begynnelsen på «koronapolitiet» og den harde retorikken som bidrar til økende grad av polarisering i samfunnet.

- VI har hatt hyttediskusjonen og ser nå en rekordøkning i mennesker som ønsker å endre adressen sin fra hjemmet sitt til hytta, eller folk som ønsker å være på hytta på dagtid og sove på hotell på natta. Også har vi joggerne på toppen av det, og #staythefuckhome, samt folk som anmelder hverandre hvis de er barn og unge som er ute på en fotballbane. Polariseringen og den harde retorikken kommer vi til å merke i økende grad når velferden til mellom 300 000 og 700 000 nordmenn begynner å merkes på lommeboka. Vi har ikke kommet dit enda, men dette kommer til å bli stygt – det er min spådom, sier han.

Nygård-Hansen sier likevel at ikke alt er negativt, og at det også har vært flere positive ting som har kommet ut av koronakrisen.

- Vi har sett veldig mye positivt innenfor ulike start-up selskaper, og det er mange permitterte som tar på seg helt nye jobber for å kunne bidra. Det kreative og det jeg kaller for «tvangsdigitaliseringen» har ført til endringer på ekstremt kort tid, som kanskje ellers ville tatt flere år. Så sånn sett kommer det mye positivt ut av dette også. Blant annet er antall mennesker som nå ikke dør på grunn av dårlig luft høyere enn antallet som dør på grunn av koronaviruset, sier han.

Med en flom av informasjon fra ulike kilder kan det være vanskelig å vite hvor man kan gå for å finne informasjon man kan stole på, og i hvor stor grad man kan stole på informasjon som kommer fra sosiale medier. Nilssen Dale har et råd til deg som lurer på hvor du finner best informasjon:

- Jeg tror det er uheldig å bruke sosiale medier som informasjonskilde, selv om vi ser at de store aktørene nå tar grep for å hindre spredning av falske nyheter. Det smarteste vil nok alltid være å hente informasjon fra Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, HelseNorge.no – ikke Facebook-gruppa «5G er grunnen til koronaviruset», sier han.  


Se serieoversikt
KontaktGlobaltlinkedinfacebooktwitterinstagramyoutubeOm RocheLegemidlerDiagnostiske løsningerKarriereMediaPersonvernerklæringBrukervilkårRetningslinjer for sosiale medier