Hvordan realisere podkast-drømmen?

Covid-19-pandemien har endret hvordan lag, foreninger og organisasjoner når sine medlemmer. Fysiske arrangementer er avlyst og utsatt på ubestemt tid. Samtidig skal man rekruttere medlemmer og nå eksisterende medlemmer effektivt med mindre ressurser. Den utfordrende situasjonen gir imidlertid også mulighet til å nå medlemmer over hele landet på en ny måte, digitalisere kommunikasjonen ytterligere og skape digitale fellesskap. I en serie med webinarer vi har kalt Pasientstemmen, ønsker Roche å ta opp disse mulighetene.

Først ut var «hvordan sette opp og drive podkaster», og dette webinaret ble lagd i samarbeid med  Gjestene i samtalen var Anniken Golf Rokseth som er kommunikasjonsrådgiver i Ung Kreft og er programleder for I 2018 ble podcasten finalist i radiobransjens årlige prisutdeling, Prix Radio.

Morten Molin Wang og Mali Konstad Brødreskif står bak podkastenHer inviterer de organisasjoner og aktører i den norske fundraisingbransjen til en prat om fundraising. De tar opp temaer om alt fra innsamlingsverktøy, vellykkede kampanjer og fremtiden i bransjen.

Hans Christian Hansson, direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Roche Norge, delte noen av sine erfaringer fra oppstarten av Hans Christian har også mange års erfaring som VG-journalist og utenrikskorrespondent, i tillegg til at han har vært personlig rådgiver for statsminister Erna Solberg.

  1. Podkast er et godt verktøy for å dele din egen og andres historier. Hvilke historier ønsker du å dele og med hvem?

  2. Flere yngre lytter til podkaster. Kvalitet er vel så viktig som hvor mange lytter til podkasten. Podkast er en mulighet til å nå de viktigste målgruppene man har, få noen trofaste følgere og nå de som ikke orker å lese så lange tekster eller foretrekker et annet medium en tekst og bilde.

  3. Knytt gjerne en gjest opp mot et tema for å skape en rød tråd igjennom podkasten. Inviter eksisterende medlemmer eller de som følger dere på sosiale medier eller i nyhetsbrev til å delta i podkasten. Ved å ha noen kriterier er det lettere å sikre gjester med forskjellige bakgrunner og være dagsaktuell.

  4. God research i forkant av podkast intervjuet vil gjøre at samtalen går bedre og at man får mer ut av samtalen. Spørsmål kan gjerne sendes til personen man skal intervjue i forkant slik at de kan forberede seg og en rask gjennomgang før opptak vil gjøre at samtalen flyter bedre.

  5. Man kan ha noen faste sprøsmål som kjennetegner podkasten enten i begynnelsen eller slutten av podkasten.

  6. Har man midler så kan et produksjonsbyrå bistå med både planlegging, opptak og distribusjon av podkasten. Har man mindre midler tilgjengelig kan mye gjøres selv. Utstyr til NOK 15.000, opplæring via YouTube, klipp i Garageband, kjøp av jingle på nett og distribusjon via Transistor gjør podkaster også mulig for de som har kapasitet, interesse av å lære men mindre budsjetter.

  7. Podkaster varierer i lengde men er vanligvis mellom 20 og 40 minutter lange.

  8. Podkasten kan markedsføres via sosiale medier, nettsider, nyhetsbrev og andre etablerte kanaler. Ved å spille inn en 40 sekunder av podkasten og gjøre det til en kort film som kan deles i sosiale medier så kan dette hjelpe med å markedsføre podkasten. Hver podkast episode kan ha et bilde av gjestene som var i studio og en kort artikkel som kan deles for eksempel på LinkedIn. Inviter de som deltar i podkasten til å dele podkasten og også andre organisasjoner.

  9. Ved å redigere podkasten i etterkant av opptaket kan man sikre gjesten at kun det som ønskes publiseres. Tilby gjerne noen gjester kan snakke med i etterkant for å sikre at deres interesser ivaretas.

  10. Det kan ta tid før du får tilbakemeldinger på podkasten selv om flere lytter til den. Ha is i magen. Om du er interessert i å lære mer om hvordan lage en podkast, ta gjerne kontakt med oss eller noen av gjestene i programmet. Vi ser frem til neste samtale!

Flere historier

Se alle historier
KontaktGlobaltlinkedinfacebooktwitterinstagramyoutubeOm RocheLegemidlerDiagnostiske løsningerKarriereMediaPersonvernerklæringBrukervilkårRetningslinjer for sosiale medier