Da koronasituajonen rammet, ønsket
Ida C. Freng jobber som kommunikasjonsrådgiver i
Christian Laland har lang erfaring med programledelse, historiefortelling og strategisk formidling – og ikke minst å lage events. Han jobber nå som strategi- og kampanjesjef i digitalbyrået
Webinarer kan organiseres uten store ressurser og midler. Enkelte organisasjoner har gode erfaringer med å søke støtte eksempelvis hos relevante stiftelser for å realisere webinarer. Webinarer kan også gjøres billigere ved å ta prosjektleder ansvaret internt og bruke gratis webinarplattformer.
Webinar gjør det mulig å opprettholde kontakt med eksisterende medlemmer og nå nye medlemmer som tidligere ikke har deltatt på fysiske arrangementer. Webinarer komplementerer, og konkurrerer ikke nødvendigvis med fysiske arrangement. For flere har webinarer ledet til ytterligere økninger i antall nye medlemmer.
Webinarer utenfor arbeidstiden har ofte flere deltagere (dersom det ikke er et jobbreleatert tema), men unngå rundt 7-tiden. Webinaret bør være på maks 20-40 minutter.
Markedsfør webinaret på Facebook, i sosiale medier, på nettsiden og i et nyhetsbrev.
Påmeldinger til webinarer kan enten gjøres via en egen plattform, mail eller webinarløsningen direkte. Husk å sikre at de som bekrefter får en epost med en bekreftelse og en kalenderinvitasjon slik at de ikke glemmer webinaret. Alternativt så kan webinaret streames direkte via Facebook og YouTube, og være helt åpent for nå nå flest mulige.
Fagfolk kan ha en innledning eller et foredrag der de bruker powerpoint, før man har et intervju eller åpner for spørsmål direkte fra publikum. Det fungerer ofte bra å la folk snakke uten manus slik at det blir best mulig flyt i samtalen.
Et webinar kan være en samtale med en ekspert, en forelesning, et intervju, en debatt, foredrag, uformell prat over kaffen. Spørreundersøkelse under webinaret, bingo og spørsmål og svar som enten er innhentet på forhånd eller under webinaret øker engasjementet blant deltagerne.
Webinarer kan tekstes live med
Webinaret kan klippes sammen til en kort film eller til flere mindre klipp som kan deles i sosiale medier i tiden etter webinaret, for eksempel på Facebook. Lydopptak av webinaret kan også fungere som en podkast.
Det finnes en rekke verktøy som er gratis og som kan oppgraderes dersom man ønsker registrering via plattformen, flere personer som kan delt eller lengre møter. Zoom, EasyMeeting, og Pexip er noen plattformer som anbefales. De fleste har gode videoer for å lære seg å bruke verktøyene. Oslo Streaming Center er et alternativ om man ønsker et studio setting, ellers så fungerer webinarer fint med god lyd, godt kamera og en god internettforbindelse.