roche 40 år i Norge

En epoke preget av store fremskritt

- Hun hadde kun jobbet i Roche noen få måneder, da telefaksen kom. Tenk at vi plutselig kunne ta et dokument og sende det til noen på få minutter, sier Hege Christiansen, som har jobbet i Roche siden 1985. På den tiden, da de var avhengig av tradisjonell postgang, kunne det ta flere dager før informasjon nådde kollegaer i andre land. – Den teknologiske utviklingen vi har sett siden 1985, er nok vanskelig å forstå for de yngre generasjonene.

Arbeid som utgjør en forskjell

Hege er imponert over hvordan selskapet har utviklet seg i løpet av årene: – Jeg er stolt over å være en del av Roche. Vi jobber hele tiden med nye innovasjoner og det er gøy å se hvilken forskjell vi utgjør for pasientene hver dag, forteller hun. I dag jobber Hege som Service Coordinator i Roche Diagnostics Norge. Her har hun ansvar for å planlegge serviceoppdrag på Roches systemer og diagnostiske instrumenter, som brukes i laboratorier over hele landet. Dette innebærer et komplekst arbeid med å prioritere de mest kritiske oppgavene: – Det er et puslespill, med så mange viktige oppgaver som må løses raskt, forteller hun. Hun har også ansvaret for servicekontraktene Roche har med sine kunder, og jobber mye med Roche sitt CRM-system opp mot teknisk service. Med 37 ansatte innen service og support, fordelt på ulike spesialitetsområder, er det en travel avdeling. Enkelte oppdrag, som vedlikehold, kan ofte gjøres i løpet av en arbeidsdag. Mer omfattende oppdrag, som oppbyggingen av en ny analysehall på Stavanger universitetssykehus, strekker seg over lange tidsperioder.

Store teknologiske fremskritt innen diagnostikk

Det er ikke bare arbeidsverktøyene til Hege som har gått gjennom en voldsom utvikling siden 1985 – også feltet diagnostikk har utviklet nye løsninger og verktøy som var utenkelig for bare noen år siden. – Utviklingen innen diagnostikk har vært banebrytende, sier Jørn Bjertnes, som leder serviceavdelingen i Roche Diagnostics Norge. Han har vært en del av selskapet siden 1990 og har vært vitne til store teknologiske fremskritt. – På den tiden da Hege og jeg begynte i Roche, måtte alle tester gjøres manuelt, noe som både var tidkrevende og økte risikoen for menneskelige feil. – For eksempel, skulle vi teste kolesterol, måtte vi samle inn alle prøver som skulle testes for dette og kjøre dem samlet i én felles «batch». Deretter fikk vi ut en liten papirstrimmel, som måtte pares med riktig papirrekvisisjon. Instrumentet var selvsagt ikke koblet til noen data på den tiden. Vi var alltid nøye på å dobbeltsjekke, men risikoen for å gjøre feil var likevel til stede, forteller Jørn.

- Alt vi gjør i Roche, enten det er å utvikle nye tester, medisiner eller systemer, har ett felles mål: å forbedre livene til pasientene, sier Jørn Bjertnes.

Automatisering kan øke pasientsikkerheten

– Det er ingen underdrivelse å si at automatisering har hatt en enorm betydning for pasientsikkerheten. Nå går prøver automatisk gjennom robotstyrte systemer som leser strekkoder, fordeler prøvene og sender dem til riktig analysemaskin. Dette er et godt eksempel på hvordan teknologi kan brukes til å avlaste helsevesenet, som allerede sliter med ressurser. I tillegg reduseres muligheten for menneskelige feil betydelig, påpeker Jørn. Utviklingen har også gjort det mulig for Roche å skreddersy løsninger etter lokale behov: – I tillegg til å levere instrumenter, kan vi sette opp algoritmer som varsler dersom analyseresultater avviker fra forventede verdier. Dette er en ekstra sikkerhetsmekanisme som bidrar til enda bedre kvalitet i diagnostikkarbeidet, avslutter han.

Forbedrer pasientbehandlingen

– I «gamle dager» analyserte vi langt færre markører, minnes Jørn. – I dag tester vi for et bredt spekter av sykdomsmarkører, som tidligere var helt utenfor rekkevidde. Vitenskapen går fremover, instrumentene blir bedre, og dette gir oss gode muligheter til å hele tiden forbedre pasientbehandlingen. Innovasjon og utvikling handler ikke bare om teknologi, legger Jørn til, men også om hvordan Roche omstiller seg for å møte pasientenes fremtidige behov: – Alt vi gjør i Roche, enten det er å utvikle nye tester, medisiner eller systemer, har ett felles mål: å forbedre livene til pasientene. Det er den tanken som driver oss hver dag, og som gjør oss stolte av å jobbe her!

Finn ut mer om dette