Slutten på AIDS-pandemien er avhengig av pålitelig testing

MC-NO-00267

I 2018 døde omtrent 770 000 mennesker av AIDS-relatert sykdom. Selv om dette tallet høres høyt ut, er det faktisk gode nyheter: AIDS-relatert død har sunket med 33 prosent siden 2010. I løpet av de åtte årene har det skjedd stor fremgang når det gjelder tilgang til HIV-behandling i lav- og mellominntektsland.

Roche har inngått et samarbeid med (RED) om et felles mål for å øke bevisstheten om viktigheten av diagnostikk og testing i den globale kampen mot HIV/AIDS.

UNAIDS har et mål om en generasjon uten AIDS innen 2030. Dette målet kan vi nå sammen, som et globalt samfunn, men ikke uten presis testing. 

HIV-smittede kan leve lange, fullverdige liv med de effektive behandlingene som finnes i dag. Problemet er å gi smittede den hjelpen de trenger. I de landene som er hardest rammet av HIV er tilgang til de få helsesentrene som kan diagnostisere, behandle og følge opp HIV-pasienter ekstremt begrenset.

I vest- og sentral Afrika i 2018, fikk for eksempel under en tredjedel av barn som lever med HIV tilgang på behandling som kan holde sykdommen i sjakk. På den positive siden har faktisk 61 prosent av de som lever med HIV tilgang til denne typen behandling. Selv om det enda ikke finnes noen kur for HIV, holder medisiner viruset i sjakk, styrker immunforsvaret og hindrer smitte.  

  • 37.9 millioner mennesker lever med HIV i 2018.

  • 10 land står for 50 % av HIV-tilfellene i verden. Etiopia, Kenya, Malawi, Mosambik, Nigeria, Sør-Afrika, Uganda, Den forente republikk Tanzania, Zambia og Zimbabwe

  • 59 % av mennesker med HIV som får behandling har oppnådd at viruset er hindret i å formere seg i kroppen (virussuppresjon)

  • 7 millioner mennesker kjenner ikke sin HIV-status

I 2014 annonserte UNAIDS nye mål for å få en slutt på AIDS.

Roche jobber hardt sammen med UNAIDS slik at alle mennesker som lever med HIV skal: 

  • Vite sin HIV-status

  • Ha tilgang til effektiv behandling

  • Ha forhindret virusets formering i kroppen

For å nå disse målene er presis diagnostikk første steg.

Vi mener det er viktig å utvide tilgangen til HIV-diagnostikk der det er mest nødvendig. Vårt Global Access Program for HIV-testing, grunnlagt sammen med UNAIDS og andre partnere, støtter 2030-målet. Vår dedikasjon til dette har ført til at en og en halv million spedbarn har blitt testet med Roche sine tester siden 2015. I 2016 tok vi i bruk de nyeste automatiserte systemene for å utvide rekkevidden vår.

GAP arbeider sammen med AmpliCare, et initiativ som fokuserer på hele pasientreisen, fra testing til overvåking og utdanning, og arbeider for å optimalisere innsatsen på regional basis.

(RED) ble grunnlagt i 2006 for å engasjere folk og bedrifter til å bekjempe AIDS. (RED) samarbeider med noen av verdens mest kjente merkevarer for å generere penger til the Global Fund gjennom (RED)-brandede merker og opplevelser. (RED)-samarbeidspartnere inkluderer: 212 Carolina Herrera, Alessi, Amazon, Apple, Balmain, Bank of America, Beats by Dr. Dre, Calm, Claro, Closca, Durex, eos, Girl Skateboards, Louis Vuitton, Montblanc, Mophie, NetJets, Primark, quip, Salesforce, Starbucks, Stella Luna, Telcel and Vespa. (RED) Supporters include: Merck/MSD og Roche.

Til nå har (RED) samlet inn over 650 millioner dollar til det globale fondet for å bekjempe AIDs, tuberkulose og malaria, og til å støtte HIV/AIDS tiltak primært i Swatini, Ghana, Kenya, Lesotho, Rwanda, Sør-Afrika, Tanzania og Zambia. 100 % av pengene som blir samlet inn går direkte til saken. The Global Fund mener (RED) sin støtte direkte har påvirket 180 millioner mennesker med forebygging, behandling, råd, HIV-testing og andre helsetjenester.

Referanser:


KontaktGlobaltlinkedinfacebooktwitterinstagramyoutubeOm RocheLegemidlerDiagnostiske løsningerKarriereMediaPersonvernerklæringBrukervilkårRetningslinjer for sosiale medier