Digital hjemmeoppfølging hjelper samfunnet
 

I denne episoden er Ole Daniel Nitter, driftssjef i Dignio med. Dignio er Norges ledende leverandør av medisinsk avstandsoppfølging, og har det svært hektisk nå som koronaviruset herjer. Enkelte kvier seg for å oppsøke helsetjenesten fordi de er redd for å bli smittet, mens andre må isolere seg eller gå i karantene – og kan ikke oppsøke helsetjenesten som normalt.

- Det vi har forsøkt å gjøre er å lage en løsning med et nytt type helsevesen der man kan la pasienten bli en mer aktiv deltaker og flytte mer av helsetjenesten hjem. Samtidig gir det helsetjenesten mulighet til å oppdage forverring i sykdom tidlig og kunne se hvilke pasienter som faktisk trenger hjelp når, og på den måten spare ressurser. Vi har laget en plattform der vi utstyrer pasienten med et nettbrett eller en app, og ved hjelp av den kan pasienten rapportere symptomer, ha videosamtale, chatte, gjøre målinger på seg selv. På en andre siden sitter helsevesenet som kan følge med på hvilke pasienter som har avvikende målinger og hvem som trenger ekstra hjelp i dag, sier Nitter.

Avstandsoppfølging er i dag mer relevant enn noensinne på grunn av situasjonen med koronaviruset, som har ført til at flere og flere må gå gjennom et fullt pasientforløp hjemme. Mange sårbare pasientgrupper trenger oppfølging, men kan ikke lenger komme i kontakt med helsevesenet slik de pleier.

- Dette er en måte for helsevesenet å gi forsvarlig helsehjelp samtidig som man skaper en trygghet for de det gjelder, sier Nitter.

Han forteller at særlig kommunehelsetjenesten er i dialog for å se på hvordan Dignios løsninger kan bistå i den spesielle situasjonen vi nå står i.

- Vi snakker med kommuner og forsøker å finne ut av hvordan vi kan hjelpe kommunene med å bedre ta vare på risikogruppene – de mest sårbare pasientene som det kan være kritisk om blir smittet. Man ønsker å minimere kontakten med dem, men gi dem god oppføling uten å være fysisk tilstede. Det er også mange kommuner som ønsker å ha en oversikt over de som er smittet og kunne følge med på forverringer i situasjonen. En del har ganske milde symptomer lenge, før det slår om veldig raskt. Å kunne ha en kontinuerlig monitorering og kontakt med pasientene gjennom applikasjonen kan være med på å redde liv, sier Nitter.

Han sier kommunehelsetjenesten har vist seg svært endringsvillige, og at det kan være positivt for helsevesenet også etter korona.

- Kommunene er veldig i modus der de er åpne for å prøve nye ting. All honnør til de som jobber der og snur seg rundt veldig raskt for å få ting til å fungere. Endringsvilligheten vi ser nå både i kommunene og på sykehusene gjør at jeg tror det vil være et helt nytt landskap på den andre siden av dette, sier Nitter.  

 Hør episode 5: Digital hjemmeoppfølging hjelper samfunnet